17 липня 2015 року було прийнято Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій» № 652-VIII (далі по тексту – Закон №652).

Прийнятий Закон №652 вніс зміни в ряд нормативно-правових актів, зокрема до пункту 35 підрозділу 4 розділу XX “Перехідних положень” Податкового кодексу України (далі по тексту – ПКУ). Згідно вищевказаного пункту, всі неприбуткові організації (підприємства і установи; далі по тексту – «ОО»), чиї установчі документи не відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 ПКУ, зобов’язані привести у відповідність свої правовстановлюючі документи, якщо зміни не будуть зроблені до 01.01.17г., Такі організації не будуть включені в новий реєстр неприбуткових організацій.

Суть змін полягає в наявності в установчих документах ГО:

  • заборони розподіляти прибуток між членами ГО і наявність положень про те, що в разі ліквідації ГО, все його активи не розподіляється між його засновниками (членами), а передаються іншим ГО відповідного типу або передаються в дохід держави.

У цієї норми є виключення: вищевказані зміни не поширюються на об’єднання і асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків. А це означає, що дані зміни стосуються всіх інших об’єднань, а це все – громадські організації, спілки, в тому числі релігійні організації, благодійні фонди, політичні партії, садові товариства і багато інших неприбуткових організацій.

За дуже грубому підрахунку (не претендую на точні цифри) в Україні налічується близько 100 000 неприбуткових об’єднань, можна припустити, що в документах більшості з них відсутні вищевказані нововведення, що в свою чергу гарантує завантаженість компетентних органів у сфері внесення змін до Державного реєстру.Для того щоб мінімізувати невдоволення цих самих неприбуткових організацій, в Законі №652 була передбачена пільга, у вигляді відсутності необхідності оплачувати реєстраційний збір за внесення змін (п.5 розділ VIII «Прикінцевих положень» Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців “від 15 травня 2003р. № 755-IV (далі – Закон №755)).

Тобто, вносити зміни до статуту потрібно, а платити за це не потрібно.

Однак, Законом України «Про внесення змін до Закону України” Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців “та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень щодо державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» від 26.11.2015г . №835-VIII (далі – Закон №835) Закон №755 було викладено в новій редакції, після чого, чи то через недбалість, чи то холодного розрахунку законодавця пільга зникла.
Крім того, з січня 2016 року Законом №835 було змінено розмір оплати за внесення змін для юридичних осіб та неприбуткових організацій з 0,05 розміру мінімальної заробітної плати (68,90 грн) до 0,3 розміру мінімальної заробітної плати (413,40 грн ).

Нагадаю, пунктом 35 підрозділу 4 розділу XX “Перехідних положень” ПКУ встановлено термін, протягом якого потрібно внести зміни в правовстановлюючі документи – до 01.01.2017 року, якщо цього зроблено не буде, то неприбуткові організації перестануть бути такими.
На сьогоднішній день виходить, що одним законом зобов’язують внести зміни в установчі документи неприбуткової організації, а іншим скасовується пільга і вводиться чимала мито за внесення змін.

На виході вийде ситуація, що до кінця року державний бюджет поповнитися на:
413, 40 грн. – збір за внесення змін до реєстру в розмірі помножений на 100 000 неприбуткових організацій, чиї установчі документи, швидше за все, не відповідають нововведень множимо
Отримуємо приблизну суму в розмірі 413 400 000 грн.

Саме на цю суму має поповнитися Державний бюджет України, і як ви розумієте, ця сума буде включена в суму членського внеску, ось так, з «миру по нитці» і мільйони в державний бюджет.

Тому у мене і виникло питання: що це – недбалість чи холодний розрахунок законодавця?